Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.01.2023/Pykälä 7



 

 

Vastaus oikaisuvaatimukseen hallinto- ja kehitysjohtajan viranhaltijapäätöksestä 19.12.2022 § 15 Talouden projekti- ja kehityspäällikön valinta

khall 16.01.2023 § 7  

124/01.01.01.00/2023  

 

 

 

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Parkkonen, Jari

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että se hylkää Pro Heinola ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen talouden projekti- ja kehityspäällikön valintaa koskien valmistelutekstistä ilmenevin perusteluin.

 

Toimivalta Heinolan kaupungin hallintosääntö 5 luku 22 § 

 

Valmistelija hallinto- ja kehitysjohtaja Hanna Hurmola-Remmi
puh. 040 780 1420, etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Pro Heinola ry on tehnyt oikaisuvaatimuksen hallinto- ja kehitysjohtajan 19.12.2022 15 § tekemään päätöksen koskien talouden projekti- ja kehityspäällikön valintaa.

 

 Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt useita perusteluita päätöksen kumoamiseksi. Päätöksen teossa ei kuitenkaan ole laillisuusvirhettä ja sen on tehnyt toimivaltainen viranomainen ohjeiden mukaisesti työsuhteeseen valintaa koskien.

 

 On syytä huomata, että virkasuhde ja työsuhde eroavat toisistaan myös palvelussuhteeseen ottamista koskevien säännösten osalta. Työsuhteeseen ottamista koskevasta hakumenettelystä ei säädetä laissa, vaan kunnat voivat itse päättää menettelytavoista, kuten Heinolan kaupunki on asiassa toiminut. Työsuhteeseen ottamista ei ole muutoinkaan säännelty niin muotosidonnaisesti kuin virkasuhteeseen ottamista on säännelty kunnallisessa viranhaltijalaissa. Viranomainen voi päättää tehtävään vaadittavasta kelpoisuudesta ja valita tehtävään sopivimman henkilön.

 

 Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt päätöksen kumoamista mm. sillä perustella, että työsopimussuhteisia koskeva toimintaohje (jonka perusteella määräytyy toimivalta) ei olisi voimassa tai se olisi salainen. Kyseinen ohje on voimassa, eikä sitä ole kumottu kaupunginhallituksen päätöksellä. Ohje ei ole myöskään salainen, vaikka sitä ei verkkosivuilla olekaan julkaistu.

 

 Kuntalain 109 §:n mukaan yleisessä tietoverkossa tulee julkaista kunnan järjestämiä palveluja sekä kunnan toimintaa koskevat keskeiset tiedot. Yleisessä tietoverkossa on oltava saatavilla mm. strategia, hallintosääntö, talousarvio- ja suunnitelma, tilinpäätös, arviointikertomus, tilintarkastuskertomus, yhteistoimintaa koskevat sopimukset, konserniohje, sidonnaisuusilmoitukset ja luottamushenkilöiden palkkioiden ja korvausten perusteet sekä palveluista perittävät maksut. Kunnan verkkosivulla ei ole välttämätöntä julkaista kaikkia kunnan ohjeita, joista toimielimet tai viranhaltijat ovat päättäneet. Se, että ohjeita ei ole verkkosivuilla, ei tee niistä salaisia tai etteivät ne olisi voimassa. Näin ollen toimintaohje, johon päätöksessä on viitattu, on voimassa oleva.

 

 Oikaisuvaatimuksessa on esitetty myös muita perusteita päätöksen kumoamiseksi. Oikaisuvaatimuksen mukaan päällikköasemaan palkattavan henkilön tehtävä, joka ei ole virkasuhteinen tehtävä, on kulissitehtävä, jonka vuoksi päätös olisi kumottava. On huomattava, että tehtävät, joissa käytetään osaksikin julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa eli niitä varten on perustettava virka. Muunlaisia tehtäviä tekevä henkilöstö palkataan työsuhteeseen. Kyseisessä tehtävässä ei käytetä julkista valtaa, jolla tarkoitetaan lakisääteistä toimivaltaa antaa velvoittava määräys tai päättää toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta.

 

 Oikaisuvaatimuksen tekijä on myös todennut, että koska hakijoiden nimiä tai esihenkilöä ei ole valintapäätöksessä kerrottu tai valitun henkilön työsuhteen alkamisaikaa tai vaatimusta terveydentilaa koskevasta todistuksesta, tulee päätös kumota. Kyseessä on ollut valintapäätös ja päätöksestä käy ilmi perustelut sekä valittu henkilö. Kaikille hakijoille on ilmoitettu valinnasta ja tehtävä on ollut julkisesti haettavana. Terveydentilaa koskeva todistus, kuten myös työsuhteen alkamisaika ja muut työsuhteen ehdot on sovittu erikseen työsopimuksessa, joka on yksityisoikeudellinen työnantajan ja työntekijän välinen sopimus. Terveydentilaselvityksen osalta kaupungilla on suurempi valta päättää ko. asiasta työsuhteisten työntekijöiden osalta, sillä terveydentilaselvitys on pakollinen vaatimus ainoastaan virkaa täytettäessä.

 

 Oikaisuvaatimuksen tekijä on myös todennut, että valtuusto ei ole osoittanut määrärahoja ko. tehtävään. Valtuusto on päättänyt Yhteiset palvelut -toimialan talousarviosta, ei yksittäisistä henkilöstömenoja koskevista määrärahoista. Talousarvio sisältää määrärahat mm. talousjärjestelmäprojektiin ja raportointipalveluiden ostamiseen. Sillä, onko määräraha varattu toimialan sitovuustasolla palveluiden ostoihin vai henkilöstömenoihin ei ole merkitystä.

 

 On huomattava, että edellä todetun työsopimussuhteisia koskevan toimintaohjeen mukaan esihenkilön tehtävänä ja vastuulla on huolehtia ja vastata määrällisistä ja laadullisista henkilöstöresursseista. Kyseinen rekrytointi on todettu välttämättömäksi ja se on tehty harkintaan perustuen, jotta kyetään vastaamaan tulevaan vaativaan ja paljon resurssia sitovaan järjestelmämuutoksen toteutukseen sekä muihin palveluiden kehittämistä koskeviin vaateisiin. Tarpeesta on informoitu myös kaupunginhallitusta. On myös huomattava, että työturvallisuuslain 8 §:n mukaisen työnantajan yleisen huolehtimisvelvoitteen perusteella

työnantajan on huolehdittava tarpeellisilla toimenpiteillä työntekijöiden terveydestä sekä otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja työympäristöön liittyvät seikat. Kyseisen rekrytoinnin toteutuksella työnantaja vastaa toimintaympäristön ja uudistusten toteuttamiseen huolehtimalla riittävät resurssit. Velvoitteiden ja tarpeiden muutokset on huomioitava myös henkilöstöresursseissa.

 

Tiedoksianto virallinen ote oikaisuvaatimuksen tekijä