RSS-linkki
Kokousasiat:https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty2025/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty2025/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.09.2025/Pykälä 201
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Lausunto Hollolan kunnan työllisyyslautakunnalle vuoden 2026 talousarviosta ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelmasta, Päijät-Hämeen työllisyysalue
khall 29.09.2025 § 201
1137/02.02.02/2025
Päätös Kaupunginhallitus päätti antaa Hollolan kunnan työllisyyslautakunnalle alla olevan lausunnon Hollolan työllisyyslautakunnan vuoden 2026 talousarviosta ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelmasta.
Esittelijä kaupunginjohtaja Parkkonen, Jari
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa Hollolan kunnan työllisyyslautakunnalle alla olevan lausunnon Hollolan työllisyyslautakunnan vuoden 2026 talousarviosta ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelmasta.
Toimivalta Heinolan kaupungin hallintosääntö 5 luku 22 §
Valmistelija hyvinvointijohtaja Liisa Koski-Lukkari p. 044 797 6230, työllisyyskoordinaattori Tero Auvinen p. 044 769 4250 ja työpajapäällikkö Paula Tuominen p. 044 797 7013, etunimi.sukunimi@heinola.fi
Valmistelu Hollolan kunnan työllisyyslautakunta pyytää Päijät-Hämeen työllisyysalueen kunnilta lausuntoa vuoden 2026 talousarviosta ja vuosien 2027-2029 toiminta- ja taloussuunnitelmasta.
Valtuustoon nähden sitoviksi tavoitteiksi on esitetty ’Päijät-Hämeen työllisyysalueen toiminta toteutetaan talousarvion mukaan.’ Kyseinen tavoite on keskeinen ja sitä ehdotetaan täydennettäväksi siten, että Päijät-Hämeen työllisyysalue raportoi kirjallisesti kuukausittain Päijät- Hämeen työllisyysalueeseen kuuluville kunnille toiminnastaan ja siitä aiheutuvista kuluista.
Lautakuntaan nähden sitoviksi tavoitteiksi on määritelty seuraavia:
- ’Kuntayhteistyön ja asiakasohjauksen tason nostaminen’, jonka mittariksi on määritelty ’A-TMT -asiakasjärjestelmän tunnukset käytössä kaikissa kunnissa Hollolan ja Orimattilan pilottien kokemusten pohjalta.’
Mittaria ehdotetaan täydennettäväksi ’kuntien järjestämiin
palveluihin ohjattujen asiakkaiden määrällä.’
- ’Henkilöasiakastyö keskiöön’ -tavoitteen mittariksi on määritelty ’läsnätapaamisia tavoitteena 12 asiakasta/työnvälitysasiantuntija /vko’, mikä puoltaa paikkaansa, koska läsnätapaamisten tuloksellisuus on todennnäköisesti parempi kuin puhelimitse tai etänä hoidettujen asiakastapaamisten tuloksellisuus.
- ’Kuntien elinvoiman kasvattaminen yritysyhteistyön avulla’ -tavoite mittareineen edistänee työvoimaviranomaisen ja LADEC:n käytännön yhteistyötä. Mittariksi on määritelty ’ Elinkeinoyhtiö Ladec on tuottanut työllisyyttä edistävän yrityslähtöisen toimintamallin, ja se on otettu käyttöön työllisyysalueella.’
- ’Asiakastyön selkeyttäminen ja ehdokasasettelun nopeuttaminen’ -tavoitteen mittariksi on määritelty ’asiakassegmentointi on tehty uuden segmentointiluokittelun mukaan ja työnhakusuunnitelma on päivitetty yhteisen mallin mukaisesti. Tavoitteella pyrittänee nopeuttamaan työttömän työnhakijan työllistymistä ja yhtenäistämään työnhakusuunnitelmia
Työllisyysalueelle asetetuista toiminnallisista tavoitteista puuttuu toiminnan vaikuttavuuden arviointi, mikä on keskeistä toiminnan arvioimiseksi esim. työttömien työnhakijoiden, toiminnan tuloksellisuuden ja taloustavoitteiden näkökulmista. Vaikuttavuutta kuvaavia tavoitteita voisi olla esimerkiksi se, kuinka nopeasti työllisyyspalvelujen asiakkuus päättää työttömän työnhakijan työttömyyden.
Päijät-Hämeen työllisyysalueen talousarvioesityksessä on esitetty maksuosuudet kunnittain talousarviovuodelle 2026 ja suunnittelukauden vuosille 2027-2029. Maksuosuuksien jakoperusteita, eli millaisia kuntakohtaisia jako-osuusarvioita on käytetty kuntakohtaisen arvion laskennassa, toivotaan talousarvioesitykseen täydennettäviksi. Käytetyt jakoperusteet tulisi esittää talousarviossa ja toimittaa kuntiin, jotta niiden toteutumista voidaan seurata.
Tiedoksianto virallinen ote kirjaamo@hollola.fi
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |