Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

tekninen lautakunta
Pöytäkirja 19.01.2023/Pykälä 6



 

 

Marjatien ja Karpalotien (välillä Marjatie - Niemelänkatu) katusuunnitelma

tekltk 19.01.2023 § 6  

27/10.03.01.01/2023  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Esittelijä teknisen toimen johtaja Houhala, Keijo

 

Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Marjatien ja Karpalotien
(välillä Marjatie - Niemelänkatu) katusuunnitelman liitteen mukaisena.

 

Toimivalta Tekniikkatoimialan toimintaohje, kohta 3.3. 

 

Valmistelija suunnittelija Jari Rautiainen, p. 050 330 5488, etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Suunnittelukonsultti on saanut valmiiksi Marjatien ja Karpalotien välillä Marjatie - Niemelänkatu katusuunnitelmaehdotuksen.

 

 Katusuunnitelma perustuu kaupungin strategiseen päämäärään hyvinvoinnin kasvusta. Päämäärän keskeisiin kehityslinjoihin kuuluu kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen.

 

 Marjatien länsireunaan on tarkoitus toteuttaa jalankululle ja pyöräilylle erilliset väylät välille Rajakatu - Jäkäläntie. Jäkälätien risteyksestä eteenpäin yhdistetty jalankulku ja pyörätie tulee sijaitsemaan Marjatien toisella puolella (pohjoispuoli).

 

 Marjatien pituus on noin 765 metriä ja tässä oleva Karpalotien osuus noin 110 metriä pitkä.

 

 Kustannusarvio on noin 2 200 000 euroa (alv 0%). Arvio tarkentuu rakennussuunnittelun yhteydessä.

 

 Katusuunnitelmaehdotus oli nähtävillä 13. - 28. joulukuuta 2022. Ehdotuksesta jätettiin yksi muistutus, jossa muistuttaja kysyy mm., jalankulku- ja pyöräilyjärjestelyistä Jäkälätien risteyksessä sekä kertoi suojatien puuttumisesta (p-alueen kohdalla Marjatien alussa).

 Lisäksi hän epäili ajoväylän kaventuvan ja muodostavan talvella ongelmia.

 

 Konsultin kommentit muistutukseen:

 Jäkäläntien risteys: "Pyörätie päättyy ajoradan reunaan ja siinä on upotettu reunakivi mahdollistamassa liittymäalueen ylittämisen, kun siihen on tilaisuus. Jäkälätien varressa on jalkakäytävät, joten siellä pyöräilijät ajavat joka tapauksessa ajoradalla. Turvallisuuden parantamiseksi liittymäalue on korotettu. Katualueella käytettävissä oleva tila ei mahdollista tänne saarekkeellista ylitysratkaisua. Pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia."

 

 Suojatien puuttuminen Marjatien alussa p-alueen kohdalta: "Kyseisessä kohdassa ei nykyisellään ole suojatietä. Pysäköintialueelta on polkuyhteys Rajakadun liittymän yhteydessä olevalle suojatielle."

 

 Ajoradan leveys: "Marjatien ajorata on kaventamisen jälkeenkin

 7 metriä leveä ja Karpalotien osuus 6,5 m leveä."

 

 Esityslistan liitteenä on katusuunnitelmaehdotus ja muistutus.

 

Tiedoksianto virallinen ote muistutuksen tekijä

 sähköposti  valmistelija