Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 03.05.2022/Pykälä 23


 

Välttämättömän palvelutuotannon turvaaminen Heinolassa

soteltk 03.05.2022 § 23  

480/09.06.00/2022  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Esittelijä vs. sosiaali- ja terveysjohtaja Parkkonen, Jari

 

Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää palvelujärjestelmän kriittisen suorituskyvyn varmistamiseksi, sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön riittävyyden ja henkilöstön osaamisen turvaamiseksi sekä väestön kokonaisturvallisuuden huomioimiseksi sosiaali- ja terveystoimessa

1. vastuuttaa vastuulliset esihenkilöt toteuttamaan valmistelutekstissä esitetyt toimenpiteet 1.-11.

2. lähettää virka-apupyynnön Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymälle sosiaali- ja terveyspalveluiden lakisääteisen tason turvaamiseksi vuoden 2022 aikana.

3.Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta valtuuttaa vastuuviranhaltijat ilmoittamaan palveluiden järjestämisongelmista ja lakisääteisen palvelutason haasteista sosiaali- ja terveysministeriölle, Etelä-Suomen aluehallintovirastolle ja Valviralle.

4. Lähettää asian tiedoksi kaupunginhallitukselle.

 

Toimivalta Heinolan kaupungin hallintosääntö 23.4 § 

 

Valmistelija vs. sosiaali- ja terveysjohtaja Jari Parkkonen, puh. 0400 862 977, etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Heinolan sosiaali- ja terveystoimen rekrytointitilanne on

 historiallisesti ollut kohtuullisen hyvä valtakunnallisesti tarkasteltuna

 ja sen johdosta kaupungin asukkaille on pystytty tutkitusti

 järjestämään laadukkaat palvelut, joiden asiakastyytyväisyys on

 korkea. Palvelut ovat samalla olleet valtakunnallisesti

 tarvevakioidusti Suomen kustannustehokkaimmat. Maan hallituksen

 päätös hyvinvointialueiden syntymisestä on vaikuttanut henkilöstön

 luontaiseen vaihtumiseen Heinolan kaupungin näkökulmasta

 negatiivisesti; rekrytoiminen on osoittautunut haasteelliseksi ja

 henkilöstön siirtyminen maakunnallisen sote-yhtymän palvelukseen

 on kiihtynyt, vaikka sote-yhtymän asema on juridisesti sama kuin

 Heinolan kaupungin sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön, eli

 kummatkin ovat liikkeenluovutuksen piirissä.

 

 Sote-alan ammattilaisista on valtakunnallisesti puutetta, joka käy ilmi

 myös työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) 5.4.2022 julkaistusta

 Ammattibarometristä. Työvoimapula näkyy vahvasti myös

 Heinolassa: sosiaali- ja terveysalalla on jatkuvasti useita työpaikkoja

 auki, mutta niihin on vaikea saada hakijoita. Myös valtakunnan tason

 työtaistelutoimet vaikuttavat osaltaan tilanteeseen. Vastuu Heinolan

 sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä siirtyy

 1.1.2023 hyvinvointialueelle eli Päijät-Sotelle, ja muutokseen

 valmistautumisesta kiireellisessä aikataulussa aiheutuu henkilöstölle

 lisätöitä.

 

 Edellä mainituista asioista on vaikeaan koronavirustilanteeseen

 yhdistettynä aiheutunut pitkäkestoisia ja merkittäviä ongelmia

 palvelutuotannon toteuttamisessa Päijät-Hämeessä. Heinolan

 kaupunginjohtaja on tehnyt aiemmin 23.12.2021

 viranhaltijapäätöksen § 17 kaupungin siirtymisestä korotettuun

 valmiustilaan 16.1.2022 saakka liittyen nimenomaan

 koronavirukseen COVID-19. Koronaan liittyvän sairaalahoidon tarve

 on lähiaikoina vähentynyt, mutta taudin esiintyvyys on edelleen

 korkea ja koronavirustilanne vaikuttaa siis yhä merkittävästi Heinolan

 kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintaan paitsi suoraan,

 myös epäsuorasti sairastumisista ja altistumisista johtuen.

 

 Tälläkin hetkellä sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen on

 vakavasti vaarantunut korona-altistumisista johtuen, mutta myös

 muista edellämainituista syistä. On nähtävissä, että vaikka

 koronatilanne helpottuu, henkilöstön saatavuuteen liittyvät ongelmat

 kiihtyvät. Erityisenä haasteena on johtamisen ja hyvän hallinnon

 järjestäminen, kun esihenkilöiden ja asiantuntijoiden poistuma

 kasvaa ja rekrytointi on haasteellista. Marraskuun 2021 jälkeen

 Heinolan sosiaali- ja terveyspalveluiden esihenkilöistä ja

 asiantuntijoista on siirtynyt muualle 37 %, joista vain osa on saatu

 rekrytoinnilla täytettyä. Tämä tarkoittaa työkuorman kasaantumista

 yhä harvemmalle joukolle esihenkilöitä ja asiantuntijoita.

 

 Heinolan kaupungin hallintosäännön 1.4.2022 23.4 §:n mukaan

 sosiaali- ja terveyslautakunta toimii sosiaali- ja terveydenhuollon

 lainsäädännössä tarkoitettuna monijäsenisenä kunnan toimielimenä

 (lautakunnan toimiala).

 

 Sosiaali- ja terveyslautakunta vastaa

  1. lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä kuntalaisille.

 

 Heinolan kaupunki pyrkii tuottamaan lakisääteiset peruspalvelut

 kaikissa tilanteissa. Heinolan kaupungissa on toteutettu

 palvelutuotannon hallintaan tähtääviä toimenpiteitä ja

 erityisjärjestelyitä kaikilla organisaation toimialoilla.

 

 

 Tilanteen hallitsemiseksi Heinolan kaupungin sosiaali- ja

 terveyslautakunta ohjeistaa vastuulliset viranhaltijat:

 

  1. toteuttamaan tarvittaessa henkilöstöresurssin tarkoituksenmukaista kohdentamista koskevia toimenpiteitäkuten henkilöstön siirtoja sekä toimialojen sisällä että niiden yli ilmenevän tilapäisen tarpeen mukaisesti. Toimialan sisäiset siirrot päättää toimialajohtajan toimivallassa ja toimialojen väliset siirrot kaupunginjohtaja,
  2. osallistamaan yhteistoimintalain mukaisesti henkilöstöjärjestöjen edustajat henkilöstön laajamittaisia siirtoja koskeviin asioihin,
  3. käynnistämään kiireellisesti lisähenkilöstön hankkimiseksi markkinatilanteen kartoituksen sekä käynnistämään mahdollinen suorahankinta hankintalain mukaisessa erityistilanteessa,
  4. valtuuttamaan esihenkilöt valmistelemaan toimenpiteitä, joilla yhteistyötä voidaan tiivistää Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ja hyvinvointialueen kanssa lakisääteisen palvelutason turvaamiseksi,
  5. vastuuttamaan esihenkilöt seuraamaan tilannetta ja toteuttamaan tarvittavat muutokset ml. henkilöstösiirrot,
  6. priorisoimaan palvelutuotannossa kiireellisen ja muun välttämättömän asiakkaiden ja potilaiden hoivan, hoidon ja palvelun,
  7. seuraamaan ja arvioimaan tarvittavien priorisointitoimenpiteiden vaikutuksia asiakkaiden ja potilaiden saamaan hoivaan, hoitoon ja palveluun,
  8. ohjaamaan esihenkilöt tarvittaessa ottamaan käyttöön KVTES:n ja SOTE-sopimuksen mukaiset mahdollisuudet työntekijöiden tilapäisesta siirtämisestä muihin tehtäviin enintään 8 viikoksi kerrallaan,
  9. työaikalain 19 §:n tarkoittamassa tilanteessa valmistautumaan ottamaan käyttöön hätätyön työvoiman turvaamiseksi säännöllisiä työaikoja pidentämällä. Hätätyöstä tulee työnantajan viivytyksettä tehdä ilmoitus työsuojeluviranomaisella, ja työntekijöitä edustavalla luottamusmiehellä on mahdollisuus liittää ilmoitukseen lausuntonsa asiasta.

 

Lisäksi Heinolan kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta:

 

  1. velvoittaa vastuulliset viranhaltijat rekrytoimaan puuttuviin johtamis-, esihenkilö, asiakastyö- ja tukitehtäviin vaadittavat voimavarat,
  2. päättämään osaltaan, että palveluiden järjestämisvastuu on ensisijainen suhteessa hyvinvointialuevalmistelun henkilöstön rekrytointi- ja palkkausperiaatteisiin.

 

Tiedoksianto Sähköposti  PHHYKY

   Aluehallintovirasto

   Sosiaali- ja terveysministeriö

   Valvira

   Heinolan kaupunginhallitus

   Heinolan kaupungin sosiaali- ja                                           terveystoimen palvelualuejohtajat,

   palvelupäälliköt ja asiantuntijat