Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

kaupunginhallitus
Pöytäkirja 14.10.2024/Pykälä 207



 

 

Asemakaavan muutos 711 Tähtiniemen kauppa-alue, voimaantulomääräys pääosalle kaava-aluetta

khall 14.10.2024 § 207  

63/10.02.03/2023  

 

 

 

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Asiantuntijana tämän asian kohdalla oli kokouksessa kaupunginarkkitehti Harri Kuivalainen ja maankäyttöinsinööri Mirja Ruutu.

Jäsen Mäentalo ilmoitti esteellisyydestään asian käsittelyn osalta hallintolain 28.1 § kohta 5 perusteella ja jäsen Kalmi hallintolain 28.1 § kohta 3 perusteella eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn.

 

Esittelijä vs. kaupunginjohtaja Hanna Hurmola-Remmi

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää määrätä asemakaavan muutoksen 711 Tähtiniemen kauppa-alue tulemaan voimaan valtuuston päätöksen 29.4.2024 § 25 mukaisesti, lukuun ottamatta valituksen kohteena ainoastaan olevaa uutta liikerakennusten korttelialuetta, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön (KM).

 

Toimivalta Heinola kaupungin hallintosääntö 5 luku 22 § 

 

Valmistelija kaupunginarkkitehti Harri Kuivalainen
p. 044 797 6907, etunimi.sukunimi@heinola.fi

Valmistelu  Heinolan kaupungin valtuusto hyväksyi päätöksellään 29.4.2024 § 25 asemakaavan muutoksen 711 Tähtiniemen kauppa-alue. Kaava­hankkeen pääsisältönä oli Hämeen­maan Kiinteistöt Oy:n hakemuk­sen mukaisesti mahdollistaa Prisma-hypermar­ketin toteutus alueelle, joka on jo varattu vähittäiskaupan suur­yksiköille asemakaa­voitusta ohjaavissa maakunta- ja yleiskaavoissa. Asemakaavan muutokseen sisällytettiin laajalti myös muita lähialueita, joille esitettiin mm. uusia kokonaisnäkökulmallisesti kehittyviä liikenneratkaisuja laadittujen liikenneselvitysten ja käydyn asukasyhteistyön pohjalta.

 

 Kyseisestä valtuuston päätöksestä tehtiin kunnallisvalitus, jolla vaaditaan päätöksen kumoamista. Lisäksi valittajat pyytävät asema­kaavaa muutettavan siten, että esitetty uusi vähittäiskaupan suur­yksikön korttelialue (KM) tulee ensisijaisesti poistaa asemakaavasta tai toissijaisesti muuttaa siten, että hypermarkethanketta ei tule toteuttaa 10 000 k-m2:n suuruisena vaan 4 000 km2:n tai korkeintaan 5 000 k-m2:n suurui­sena, taikka 5 000 k-m2 :n suuruisena sisältäen ulkomyyntialueen.

 

 Maankäyttö- ja rakennuslain 201 § määrittelee kaavapäätöksen täytäntöönpanokelpoisuutta. Kunnanhallitus voi valitusajan kuluttua määrätä yleis- ja asemakaavan tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman kaava-alueen siltä osalta, johon valitusten tai oikaisukehotuksen ei voida katsoa kohdistuvan. Kunnan on annet­tava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviran­omai­selle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöön­panon.

 

 Tulkinta tehdyn valituksen kohdistumisesta kyseisen valtuuston hyväksymän asemakaavan muutoksen 711 kaava-alueeseen:

 

  • Valitus kohdistuu esitettyyn uuteen kortteliin nro 56, johon uusi hypermarket voitaisiin toteuttaa. Kaavamerkintänä on Liikeraken­nusten korttelialue, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön (KM). Rakennusoikeudeksi on esitetty 10 000 k-m2.
  • Valitus ei kohdistu Tähtiniementien, Lahdentien ja Kauppakaaren katualueisiin, joiden aluerajauksia on päivitetty laaditussa liiken­ne­­suunnitelmassa esitettyjen kehittämisjärjestelyjen pohjalta. Valitus ei kohdistu myöskään Kauppakaaren pohjoispään siirty­miseen nykyiseltä sijainniltaan esitetyn KM-korttelin itäpuolelle.
  • Valitus ei kohdistu teollisuus- ja varastorakennusten kortteli­alueeseen (T), jonka käyttötarkoitusta ja perusluonnetta ei ole nykyi­ses­tään muutettu. Korttelin katualueiden rajoja on vähän päivitetty sekä lisätty suojelumääräyksiä historiallisesti merkittä­vän teollisuusympäristön arvojen säilymiseksi.
  • Valitus ei kohdistu lähivirkistysalueisiin (VL ja VL/s) eikä suoja­viheralueisiin (EV ja EV-3). Näiden alueiden perusluonnetta ei ole muutettu, ainoastaan vähän päivitetty aluerajauksia sekä lisätty kaavamääräyksiä mm. huleveden hallinnan ja liito-oravien elinympäristön osalta.
  • Valitus ei kohdistu Paapuurintien länsipään pieneen erillispien­talojen korttelialueeseen (AO-108), jossa on vain päivitetty nykyisen tontin (AO-13) aluerajausta ja kaavamääräyksiä.
  • Valitus ei kohdistu myöskään esitettyyn uuteen lähipalveluraken­nusten korttelialueeseen (PL-1), jonne saa sijoittaa autopesulan.

 

 Valitus kohdistuu siis selkeästi sekä vaatimuksiltaan että peruste­luiltaan vain uuden hypermarketin mahdollistavaan uuteen kortteliin.

 

 Näin ollen lainsäädännön mukaisesti on perusteltua tehdä päätös, että valtuuston hyväksymä asemakaavan muutos määrätään tulemaan voimaan lukuun ottamatta valituksen kohteena ainoastaan olevaa uutta liikerakennusten korttelialuetta, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön (KM). Voimaantulopäätös tukisi mm. aikataulullisesti liikenneratkaisujen kehittämistä, joilla on laajalti yleistä hyötyä muutenkin kuin esitetyn Prisma-hankkeen osalta.  

 

 Esityslistan liitteenä ovat asemakaavan muutoksen 711 pääosin voimaantuleva kaavakartta ja valitus valtuuston päätöksestä 29.4.2024 § 25.

 

 Päätöksestä tiedotetaan välittömästi valittajille ja Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

 

Tiedoksianto virallinen ote valittajat

   Hämeenlinnan hallinto-oikeus

 sähköposti  kaupunginarkkitehti

   kaavoituskoordinaattori

    maankäyttöinsinööri

   teknisen toimen johtaja