Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 07.05.2024/Pykälä 42


 

 

Esi- ja perusopetuksen seudullinen arviointi

hyvoltk 07.05.2024 § 42  

457/12.02.00/2024  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Rehtori Alatalo poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

 

Esittelijä hyvinvointijohtaja Hepo-oja, Pirjo

 

Päätösehdotus   Hyvinvointilautakunta päättää merkitä tiedoksi Päijät-Hämeen seudullisen esi- ja perusopetuksen arvioinnin tulokset Heinolan kaupungin osalta ja lähettää ne tiedoksi tarkastuslautakunnalle.

 

Valmistelija koulutusjohtaja Pia Helander, puh. 050 556 5934,

 etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Päijät-Hämeen kunnalliset koulutuksenjärjestäjät ovat vuodesta 2008 lähtien toteuttaneet yhdessä esi- ja perusopetuksen arviointi-kyselyn huoltajille, oppilaille ja opetushenkilöstölle. Vuoden 2024 kysely toteutettiin helmikuussa. Heinolassa kyselyyn vastasi 1181 esi- ja perusopetuksen oppilasta, 292 huoltajaa ja 152 opetushenki-löstön jäsentä.

 

 Kyselystä on saatu sekä kaupunki- että yksikkökohtaiset tulokset.

 

Kaupunkikohtaisissa tuloksissa ilmeni, että kaikki vastaajaryhmät pitävät vahvuuksina osaavaa henkilöstöä, joka tukee lapsia ja oppilaita. Lapset ja nuoret kokevat saavansa aikuisilta apua. Turvallisuuspuutteisiin reagoiminen on parantunut, samaten kouluterveydenhuollon ja psykologin tuen saaminen. Henkilöstön vastauksissa ilmeni huoli siitä, onko oppilailla riittävästi tukea saatavilla ja onko haastaviin tilanteisiin riittävästi tukea tarjolla. Perusopetuksen kyselyssä nousi esille tarve osallistaa oppilaita kiusaamisen vastaiseen työhön.

 

Tulosten perusteella yhteistyö ja viestintä huoltajien kanssa toimii hyvin ja tulos on parantunut.

 

Esiopetusikäisten vastausten mukaan eskarissa on parasta kavereiden kanssa leikkiminen, liikunta ja ulkoleikit, mutta myös innostus uusien asioiden oppimiseen näkyy lasten vastauksissa. Esiopetuksessa kehittämistä vaatii lasten toivoma leikkirauha ja kiireettömyys. Lasten osallisuuden lisääminen eskaripäivän suunnittelussa nousee edelleen kehittämisen kohteeksi.

 

Suurin huoli perusopetuksen tuloksissa on, että kaikkien oppilasvastaajaryhmien tulos laski, kun kysyttiin, tuletko kouluun mielelläsi tai onko luokassa työrauhaa. Kouluun tulemisen mielyttävyys havaittain huoleksi koko seutukunnan tuloksissa. Sitouttava kouluyhteisötyö (ns. SKY-työ) on monien koulujen painopisteenä.

 

Aikaisemmissa kyselyissä kehitystarvetta on ollut erityisesti oppimistilojen terveellisyydessä ja viihtyisyydessä. Fyysisten tilojen osalta tulokset ovat edelleen parantuneet

 

Tuloksia käsitellään kevään aikana kaikissa esi- ja perusopetuksen yksiköissä. Niiden pohjalta nostetaan yksikkökohtaisia kehittämis-kohteita toiminnan parantamiseksi edelleen.

 

 Tuloksista on tehty yhteenveto, jota käydään läpi kokouksessa

 

Seuraava esi- ja perusopetuksen seudullinen arviointi on näillä tiedoin 2026.

 

Opetus- ja koulutuspalveluiden laatuvastaava, rehtori Jani Alatalo mukana kokouksessa asiantuntijana.

 

Tiedoksianto sähköposti          Päiväkodin johtajat

           Varhaiskasvatusjohtaja

                              Peruskoulujen rehtorit

                              Koulutusjohtaja

                              Tarkastuslautakunta