Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

tekninen lautakunta
Pöytäkirja 14.09.2023/Pykälä 62



 

 

Vesi- ja jätevesimaksujen hinnantarkistus 1.1.2024 alkaen

tekltk 14.09.2023 § 62  

894/02.05.00.00/2023  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Hallinto- ja kehitysjohtaja sekä talouden projekti- ja kehityspäällikkö olivat paikalla asiasta käydyn keskustelun aikana.

 

Esittelijä teknisen toimen johtaja Houhala, Keijo

 

Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää

1. tarkistaa vesihuoltolaitoksen hintoja 1.1.2024 alkaen liitteenä olevan hinnaston mukaisesti, jossa veden ja jäteveden käyttö-, perus- ja liittymismaksuja sekä huleveden liittymismaksuja korotetaan keskimäärin 15 %. Lisäksi uudet liittymismaksut muutetaan 1.1.2024 alkaen ainoastaan siirtokelpoisiksi, jolloin maksuun lisätään arvonlisävero ja

2. tarkistaa vesihuoltolaitoksen hintoja 1.1.2025 alkaen liitteenä olevan hinnaston mukaisesti, jossa veden ja jäteveden käyttö-, perus- ja liittymismaksuja sekä huleveden liittymismaksuja korotetaan keskimäärin 15 %.

 

Toimivalta Hallintosääntö 23.4 §

 

Valmistelija vesihuoltoinsinööri Tomi Lahti, p. 044 769 3015, etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Vesihuoltolain 18 §:n mukaan vesihuollon ja huleveden viemäröinnin

 maksujen tulee olla sellaiset, että pitkällä aikavälillä voidaan kattaa

 vesihuoltolaitoksen uus- ja korjausinvestoinnit ja kustannukset.

Maksuihin saa sisältyä enintään kohtuullinen tuotto pääomalle. Tällä hetkellä ao. maksutasot eivät toteuta lainsäädännön vaatimuksia.

 

 Vuoden 2022 tuloslaskelman mukaan vesihuoltolaitoksen tilikauden

 alijäämä oli -836 000 €. Vuoden 2024 talousarvion laadintaohjeen

 mukaan vesilaitoksen tavoitteena on saada tilikauden yli-/alijäämä

 nollaan vuoteen 2026 mennessä. Ottaen huomioon käynnissä olevat

 investoinnit ja tulevat investointitarpeet, on vesilaitoksen tulosta

 parannettava, jotta tulokertymällä voidaan pitkällä aikavälillä kattaa

 käyttökustannukset ja investointien rahoituskustannukset.

 Vesihuollon laadun ja huoltovarmuuden ylläpitämiseksi on laitoksia

 ja verkostoa saneerattava pitkäjänteisesti. Lähivuosien merkittäviä

 rahoitustarpeita ovat mm. Hakasuon vedenottamon uusimiseen sekä

 jätevesipumppaamoiden ja vesihuoltoverkoston saneeraukseen

 liittyvät kustannukset. Alustavan saneerausvelkaselvityksen mukaan

 vesihuoltoverkoston saneeraukseen olisi käytettävä vuosittain noin 3

 miljoonaa euroa seuraavan 15 vuoden aikana.

 

 Talousveden kulutus on Heinolassa laskenut 2000-luvulla noin 0,6 %

 vuodessa ja seurannut siten kaupungin asukasluvun kehitystä. Viime

 vuosien koronapandemian ja energiakriisin aikana vedenkulutus

 kuitenkin väheni kolmen vuoden aikana yhteensä yli 11 %.

 Vedenkäytön väheneminen näkyy suoraan vesilaitoksen vesi- ja

 jätevesimaksujen tuotoissa. Vesihuoltolaitoksille on tyypillistä, että

 kustannusrakenteesta suurin osa muodostuu sellaisista kuluista,

 jotka eivät riipu vedenkulutuksesta. Heinolan vesilaitoksen

 kustannuksista alle 20 % riippuu vedenkulutuksesta, mutta tuotoista

yli 90 %. Vedenkäytön voidaan ennakoida vähentyvän edelleen asukasluvun vähentyessä. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan Heinolan asukasluku laskee vuosina 2020-2040 lähes prosentin vuodessa. Tämä lisää tulevina vuosina tarvetta vesimaksujen korottamiselle, jotta vesihuoltoinfra pystytään pitämään hyvässä ja turvallisessa kunnossa.

 

 Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tänä vuonna julkaissut tutkimusraportin "Vesihuoltomaksut ja niiden korotuspaineet Suomessa". Raportin mukaan hintojen kohtuullisen kertakorotuksen ylärajana pidetään 15 % korotusta. Esitetyt hinnankorotukset on laskettu tämän tason perusteella. Veden ja jäteveden käyttömaksuja, perusmaksuja ja liittymismaksuja sekä huleveden liittymismaksuja esitetään korotettavaksi keskimäärin 15 % vuodessa. Luonnos hinnastoiksi vuosille 2024 ja 2025 on liitteenä.

 

 Liittymismaksut ovat olleet siirto- ja palautuskelpoisia sekä

 arvonlisäverottomia ja ne on kirjattu vesilaitoksen taseeseen.

 Jatkossa uudet liittymismaksut ovat vain siirtokelpoisia, jolloin ne

 sisältävät myös arvonlisäveron. Uudet liittymismaksut kirjataan

 tuloslaskelmaan.

 

 Vesijohtoon liittymättömien asiakkaiden jätevesimaksuperuste on

 muutettu arvoon 150 litraa/hlö/vrk, joka vastaa nykyään paremmin

 keskimääräistä vedenkäyttömäärää asukasta kohti.

 

 Sako- ja umpikaivolietteiden käyttömaksu on ollut Heinolassa

 huomattavasti lähikuntien maksutasoa alempi. Korotettu maksu

 on lähempänä lähikuntien tasoa.

 

 Esitettyjen korotusten jälkeen vesilaitoksen tulos jää edelleen

 alijäämäiseksi. Näin ollen hintoja on tarpeen korottaa myös tulevina

 vuosina, jotta vesihuollon maksut saadaan vesihuoltolain

 edellyttämälle tasolle. Samalla turvataan vesihuollon laatu,

 toimivuus ja huoltovarmuus myös tulevaisuudessa.

 

Liitteenä ovat esitykset vesilaitoksen hinnastoiksi 1.1.2024 alkaen ja 1.1.2025 alkaen.

 

Tiedoksianto Sähköposti  talouspalvelut 
   rakennuspäällikkö