Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty2025/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty2025/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

lupa- ja valvontalautakunta
Pöytäkirja 11.06.2025/Pykälä 51


 

 

Uhkasakon purkaminen kiinteistöltä 111-401-1-743 Koivikko

luvaltk 11.06.2025 § 51  

886/11.02.04/2025  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Esittelijä ympäristöpäällikkö Laitinen, Tarja

 

Päätösehdotus Lupa- ja valvontalautakunta toteaa, että kiinteistöä Koivikko 111-401-1-743 koskevat lupa- ja valvontalautakunnan 28.8.2019 52 § ja myöhemmin 27.5.2020 33 § asettamat velvoitteet ovat täytetty ja purkaa näiden velvoitteiden tehosteeksi asetetun uhkasakon.

Uhkasakkolain 19 § mukainen ilmoitus kiinnityksiä pidettävään rekisteriin vaikuttaa vain kiinteistöön Koivikko 111-401-1-743 ja päätös ei vaikuta kiinteistön Maalausmesta 111-401-1-652 merkintöihin kiinnityksiä pidettävässä rekisterissä.

 

Toimivalta Hallintosääntö 23.4§, Uhkasakkolaki 19§ 

 

Valmistelija ympäristönsuojelutarkastaja Jonne Neuvonen, p. 050 091 8589, etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Lupa- ja valvontalautakunta on kevätkatselmuksella 29.5.2018 havainnut kiinteistöllä 111-401-1-652 epäsiistiä varastointia, romuajoneuvoja ja muuta romua. Katselmuksen perusteella kiinteistön omistajalle on lähetetty selvityspyyntö koskien kiinteistön toimintaa. Selvityspyyntöön ei saatu vastausta.

 

 3.8.2018 suoritetulla valvontakäynnillä kiinteistön vuokralaiselle on annettu kehotus toimittaa jätteet hyväksyttyyn jätehuoltoon 8.8.2018 mennessä. Kiinteistöllä on käyty tarkastuksella 17.8.2018, jolloin metallijätettä on kuljetettu pois mutta tarkastuksella on havaittu, että vuokralainen olisi siirtänyt tavaroita kiinteistöltä 111-401-1-652 kiinteistölle 111-401-1-743, jolta olisi myös kaadettu muutamia puita. Kiinteistöllä 111-401-1-652 on ollut edelleen varastoituna sekalaista tavaraa sekä polttoaine- ja öljykanistereita.

 

 15.11.2018 tarkastuksella on todettu, että molemmilla kiinteistöillä oli erilaista tavaraa sekä 111-401-1-652 kiinteistöllä on ollut maakasoja. Kiinteistöllä on myös ollut metalliromua kasattuna kuorma-auton kyytiin, joka ei ole ollut peräisin näiltä kiinteistöiltä. Tarkastuksella on myös havaittu, että kuorma-auton sisätilassa on varastoitu muutamaa kemikaaliastiaa, akkuja ja muita tavaroita kiinteistöllä 111-401-1-652.

 

 23.11.2018 postitetussa tarkastusmuistiossa asianosaiselle on kerrottu mahdollisista lupa- ja valvontalautakunnan pakkokeinoista ja varattiin hänelle mahdollisuus antaa selitys toiminnastaan 31.12.20218 mennessä kehotettiin, että vaarallisten kemikaalien säilytyspaikan on oltava katettu ja allasrakenteinen. Asianosainen ei antanut selitystä toiminnastaan.

 

 22.7.2019 valvontakäynnillä edellä mainituilla kiinteistöillä oli ulkona ajoneuvojen renkaita, koneita, laitteita, kulkuneuvoja, metalliromua, johtoja ja letkuja, kemikaliastioita paljaalla maalla ja maakasoja. Kiinteistöllä 111-401-1-652 on lisäksi ollut avonaisessa muoviastiassa öljyistä maata ja toisessa astiassa jokunen desilitra öljyä. Kiinteistöllä 111-401-1-743 oli lisäksi kalustejätettä ja kuorma-auto, jossa oli täysi kuorma metalliromua mutta sisällöltään erilaista mitä on havaittu 15.11.2018.

 

 21.8.2019 tarkastuksella tilanne on enimmäkseen ollut samanlainen kuin 22.7.2019. Öljyä ei ole havaittu avonaisessa astiassa mutta kuorma-autossa on ollut pääosin sama metalliromukuorma kuin 22.7.2019. Osa lavan tavaroista oli siirretty kiinteistölle 111-401-1-743. Ympäristönsuojelusihteeri on jättänyt asianosaiselle kehotukset, jotka ovat olleet sanamuodoltaan samoja mitä myöhemmässä päätöksessä on käytetty päävelvoitteena. Asianosaiselle on ilmoitettu samalla, että lupa- ja valvontalautakunta voi täsmentää ja tehostaa kyseisiä määräyksiä.

 

 28.8.2019 Lupa- ja valvontalautakunta § 52 on antanut asianosaiselle yksilöidyt määräykset ja tehostanut velvoitteita uhkasakoilla. Velvoitteet ovat olleet seuraavat:

 1. Kiinteistöt 111-401-1-652 ja 111-401-1-743 on siivottava jätteistä ja ne on toimitettava asianmukaiseen luvanvaraiseen vastaanottopaikkaan 7.10.2019 mennessä. Tämä on koskenut kiinteistöillä olevia romuajoneuvoja ja öljyyntynyttä maata.

 2. Muualta tuotu metalliromu tai muu jäte tarvitsee toiminnalle ympäristöluvan ja asianosaisen tulee hakea sitä ennen varastoinnin aloittamista/jatkamista.

 3. Jos asianosainen jatkaa toiminnassa syntyneen metalliromun tai muun jätteen kuljettamista, hänen on tehtävä Hämeen ELY-keskukselle jäteasetukset 27 §:n mukainen hakemus tämän toimintansa hyväksytysti jätehuoltorekisteriin ennen jätteen kuljettamisen jatkamista.

 4. Asianosaisen tulee pitää kirjaa metalliromuista ja muista jätteistä eritellen toiminnassaan syntyneet, kerätyt, kuljetetut, välitetyt ja käsitellyt jätteet.

 5. Öljyä, polttoainetta tai muuta ympäristölle vaarallista kemikaalia sisältävien astioiden ja akkujen on oltava suljettuja ja ne on varastoitava katetussa tilassa kemikaalia läpäisemättömällä allastetulla alustalla.

 6. Häiritsevää melua aiheuttavia koneita tai laitteita ei saa käyttää eikä kuormata metallia eikä jätteitä klo 22-7, sunnuntaisin ja juhlapyhinä ei myöskään klo 22-12.

 7. Jos asianosaisen hallinnassa olevalla alueella aiotaan vielä kaataa puita, asianosaisen on haettava maisematyölupa Heinolan kaupungin rakennusvalvonnalta.

 

 23.10.2019 haastemies on toimittanut edellä viitatun päätöksen kiinteistöjen omistajalle/haltijalle. Päätös on tullut lainvoimaiseksi 23.11.2019. Viimeistään tähän mennessä asianomaisen olisi pitänyt noudattaa päävelvoitteita 1, 2 ja 5.

 

 25.11.2019 tarkastuksella on havaittu, että kiinteistöillä oli vähän vähemmän romuja ja jätteitä, kuin edellisellä tarkastuksella 21.8.2019. Suurin osa tällöin havaituista romuista ja jätteistä oli edelleen kiinteistöillä eli päävelvoite 1 oli pääosin noudattamatta. Kemikaaliastioita ei enää säilytetty ulkona. Asianosainen on esittänyt tositteet toimittamistaan sekapellistä, murskattavasta jätteestä sekä kuparista, alumiinista ja lyijyakuista.

 

 13.12.2019 tarkastuksella tilanne kiinteistöillä oli vastannut 25.11.2019 päävelvoitteiden noudattamisen suhteen. Asianomaiselle on jätetty todisteellisesti kuulemiskirje, jossa hänelle varattiin mahdollisuus selityksen antamiseen asiassa 21.1.2020 mennessä lupa- ja valvontalautakunnalle ennen uhkasakon tuomitsemista.

 

 14.1.2020 tarkastuksella tilanne kiinteistöillä oli muuten vastannut 13.12.2019 päävelvoitteiden noudattamisen suhteen, mutta lisäksi toisella kiinteistöllä oli taas useassa paikassa suojaamattomalla maalla suuruusluokaltaan 20 litraa ympäristölle vaarallisia kemikaaleja. Kiinteistöllä ei ollut siivottu 25.11.2019 jälkeen. Noudattamattomat päävelvoitteet 1 ja 5. Asianosainen on esittänyt tositteen toimittamistaan lyijyakuista. 14.1.2020 tarkastusmuistio on postitettu asianosaiselle 13.2.2020. Asianosaiselle on varattu mahdollisuus antaa asiassa selvitys lupa- ja valvontalautakunnalle 17.3.2020 mennessä.

 

 17.3.2020 tarkastuksella on todettu, että alle puolet toiselle kiinteistölle jätetyistä jätteistä oli toimitettu pois ja toisella kiinteistöllä oli tarkastuksen aikaan asianosainen kolmen muun henkilön kanssa siivoamassa romuja ja muita jätteitä kiinteistöltä kuorma-auton lavalle ja kuormauslavalle. Asianomaisen kanssa on keskusteltu, että kiinteistöllä voidaan säilyttää kohtuullinen määrä käyttökelpoisia renkaita maanomistajan suostumuksella ja, jos renkaissa on jäljellä lain edellyttämä määrä kulutuspintaa sekä yksittäinen laite tai kulkuneuvo, jotka ovat kunnostuksen kohteena. Koska siivoustyö oli selvästi käynnissä ja edelleen kesken on ympäristönsuojelusihteeri sopinut uuden tarkastuksen 23.3.2020 päävelvoitteiden noudattamisen tarkastamiselle. Päivämäärä on myöhemmin muutettu 30.3.2020.

 

 30.3.2020 tarkastuksella on todettu, että kiinteistöjen siivoaminen ei ollut oleellisesti edennyt 17.3.2020 tarkastuksen tilanteesta. Ympäristönsuojelusihteeri on sopinut uuden tarkastuksen 3.4.2020.

 

 3.4.2020 tarkastuksella asianosainen ei ole ollut läsnä. Kiinteistöjen siivoaminen ei ollut edennyt 30.3.2020 tarkastuksen jälkeen eli päävelvoitteita 1 oli suurelta osin noudattamatta. Lisäksi toisella kiinteistöllä oli ulkosalla noin 30 litraa ympäristölle haitallisia kemikaaleja, eli päävelvoite 5 oli noudattamatta.

 

 15.4.2020 asianosainen on toimittanut lupa- ja valvontalautakunnalle selityksen toiminnastaan ja lisäaikapyynnön 19.4.2020 asti. Ympäristönsuojelusihteeri on käynyt tämän jälkeen uudelleen katsomassa kiinteistöjen kuntoa ja on todennut, että merkittävää edistystä ei ole tapahtunut vaan peruste uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi olisi edelleen.

 

 15.4.2020 Lupa- ja valvontalautakunta § 16 ympäristöpäällikön ehdotus on ollut tuomita uhkasakkoon. Lautakunnan päätös on ollut myöntää lisäaikaa 19.4.2020 asti toimenpiteiden toteuttamiseen ja asia käsitellään uudelleen lupa- ja valvontalautakunnan kokouksessa toukokuussa.

 

 21.4.2020, 29.4.2020, 15.5.2020 ja 19.5.2020 tarkastuksilla asianosainen on ollut läsnä. 21.4.2020 tarkastuksella on ollut mukana myös ympäristöpäällikkö. Käynneistä on todettu, että kiinteistöjä on vähän siivottu edellisen tarkastuksen jälkeen ja ne olisivat siistimpiä, kuin aiemmin uhkasakkoasian vireilläolon aikana. Kiinteistöillä jäljellä olevista tavaroista on nyt koottu kiinteistöille tehtyihin hyllyihin tai sijoitettu peitteiden alle tai muuhun sääsuojaan. Kemikaaliastioita ei ole ollu ulkotiloissa.

 

 19.5.2020 tarkastuksella on todettu, että kiinteistöillä on yhteensä neljä kuormalavalle tai peräkärryyn tai muuhun keräysvälineeseen kerättyä romun tai muun jätteen kuormaa kevytpeitteillä peitettyinä. Toisella kiinteistöistä metalli- ja muita esineitä ja laitteita, joista ainakin osaa voidaan pitää jätteinä. Näitä on kuitenkin vähäisessä määrin aiemmin kiinteistöllä haivaittuun jätemäärään verrattuna. Ympäristönsuojelusihteeri on sopinut tarkastuksen vielä lautakunnan kokouspäivälle 27.5.2020.

 

 27.5.2020 valvontakäynnillä ympäristöpäällikkö on todennut, että kiinteistöjä on siivottu edelleen mutta osa lastatuista romuista on edelleen viemättä pois. Tarkastuksen perustella edellytyksiä uhkasakon alentamiseen tai purkamiseen ei ole.

 

 27.5.2020 lupa- ja valvontalautakunta §33 on päättänyt tuomita asianomaisen maksettavaksi uhkasakkoa päävelvoitteen 1 ja 2 rikkomisesta.

 

 15.5.2023 lupa- ja valvontalautakunta on käynyt kiinteistöillä kevätkatselmuksella. Ei jatkotoimenpiteitä.

 

 20.5.2024 lupa- ja valvontalautakunta on käynyt kiinteistöillä kevätkatselmuksella. Jatkotoimenpiteeksi on jäänyt suorittaa kiinteistöillä oma erillinen tarkastus myöhemmin vuoden 2024 aikana mutta se on jäänyt tekemättä.

 

 23.5.2025 ympäristönsuojelun sähköpostiin saapui yhteydenotto kiinteistön 111-401-1-743 uudelta omistajalta, joka toivoi kiinteistölle tonttikatselmusta. Uusi omistaja olisi myymässä kiinteistöä 111-401-1-743 eteenpäin ja kaupan ehtona olisi, että uhkasakon merkintä poistetaan kiinnityksistä pidettävästä rekisteristä. Ympäristönsuojelutarkastaja ilmoitti uudelle omistajalle käyvänsä kiinteistöllä 27.5.2025.

 

 27.5.2025 tarkastuksella on todettu, että kiinteistö 111-401-1-743 on siivottu eikä kiinteistöllä ole havaittavissa uhkasakon päävelvoitteisiin liittyviä ongelmia ja uhkasakon purkaminen kiinteistöltä 111-401-1-743 voitaisiin viedä päätökseen. Tarkastuksella oli läsnä myös uhkasakkoa koskeva asianomainen, jonka kanssa keskusteltiin kiinteistön 111-401-1-652 tulevaisuudesta. Kiinteistö 111-401-1-652 oli jo tarkastuksen aikaan suurimmaksi osin puhdistettu päävelvoitteen 1 mukaisista jätteistä ja kiinteistölle voitaisiin pitää erillinen tarkastus myöhemmin syksyllä 2025.

 

Tiedoksianto sähköposti  kiinteistön omistaja