RSS-linkki
Kokousasiat:https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty2025/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty2025/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
kasvatus- ja opetuslautakunta
Pöytäkirja 08.04.2025/Pykälä 19
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistus 1.8.2025 alkaen
kasopltk 08.04.2025 § 19
586/12.00.00/2025
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginhallituksen edustaja Karppinen poistui tämän asian käsittelyn aikana (19.04)
Esittelijä hyvinvointijohtaja Hepo-oja, Pirjo
Päätösehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee tiedoksi saamansa selvityksen oppimisen tuen uudistuksesta.
Toimivalta Hallintosääntö 23.1§
Valmistelija koulutusjohtaja Pia Helander, p. 050 556 5934,
etunimi.sukunimi@heinola.fi
Valmistelu Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa
Laki perusopetuslain ja perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksesta koskien oppimisen tukea astuu voimaan 1.8.2025 alkaen.
Hallitusohjelman tavoitteena on selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää oppimisen tuen jatkumo esiopetuksesta toiselle asteelle. Keskeisenä lähtökohtana on siirtää tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen oppimisen tukemiseen.
Uudistuksessa keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joilla tarkoitetaan esimerkiksi kielitietoista opetusta ja opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa ja opettajan olisi mahdollista huomioida opetusryhmän tarpeet riittävän hyvin.
Ensisijaiset tukimuodot, joihin kaikilla oppilailla on oikeus, ovat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyy yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus.
Opetuksenjärjestäjän tulee varata ryhmäkohtaisiin tukitoimiin 0,122 tuntia/oppilas.
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Näihin sisältyy sekä osittain pienryhmässä, että tarvittaessa kokonaan erityisluokassa toteutettava opetus sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
Keskeisenä tavoitteena on myös selkiyttää tukitoimia koskevaa päätöksentekoa sekä vähentää opettajien kirjaamisvelvoitetta tukea koskevissa asiakirjoissa. Tuen pedagogisten asiakirjojen määrää vähennetään ja niiden valmisteluprosessia kevennetään, kuitenkin siten, että tuen tarpeiden tunnistaminen, arviointi ja suunnittelu voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisesti.
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen erityisasiantuntija on kokouksessa esittelemässä oppimisen tuen uudistusta.
Esittelymateriaali on lautakunnan Cloudmeeting-tiedostossa etukäteen tutustuttavissa.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |