RSS-linkki
Kokousasiat:https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 18.05.2022/Pykälä 45
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Esi- ja perusopetuksen maakunnallinen arviointi
hyvoltk 18.05.2022 § 45
589/12.02.00/2022
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Esittelijä hyvinvointijohtaja Hepo-oja, Pirjo
Päätösehdotus Hyvinvointilautakunta päättää merkitä tiedoksi Päijät-Hämeen maakunnalisen esi- ja perusopetuksen arvioinnin tulokset Heinolan kaupungin osalta ja lähettää ne tiedoksi tarkastuslautakunnalle.
Valmistelija koulutusjohtaja Pia Helander, puh. 050 556 5934,
etunimi.sukunimi@heinola.fi
Valmistelu Päijät-Hämeen kunnalliset koulutuksenjärjestäjät ovat vuodesta 2008 lähtien toteuttaneet yhdessä esi- ja perusopetuksen arviointikyselyn huoltajille, oppilaille ja opetushenkilöstölle. Vuoden 2022 kysely toteutettiin helmikuussa. Heinolassa kyselyyn vastasi 1219 esi- ja perusopetuksen oppilasta, 284 huoltajaa ja 123 opetushenkilöstön jäsentä.
Kyselystä on saatu sekä kaupunki- että yksikkökohtaiset tulokset.
Kaupunkikohtaisissa tuloksissa ilmeni, että kaikki vastaajaryhmät pitävät vahvuuksina osaavaa henkilöstöä, joka tukee oppilaita. Oppilaiden yksilöllisen tuen tarpeen tärkeys on noussut. Henkilöstön vastauksissa ilmeni huoli siitä, että saavatko tukea tarvitsevat lapset ja oppilaat riittävästi tukea oikea-aikaisesti. Erityisesti perusopetuksen kyselyssä nousi esille tarve osallistaa oppilaita kiusaamisen vastaiseen työhön.
Tulosten perusteella yhteistyö ja viestintä huoltajien kanssa toimii hyvin ja tulos on parantunut. Esiopetuksessa lasten oman kokemuksen mukaan osallisuus toiminnan suunnittelussa on vahvistunut. Esiopetuksen toiminta ja kehittäminen perustuu yhä vahvemmin esiopetussuunnitelmaan.
Aikaisemmissa kyselyissä kehitystarvetta on ollut erityisesti oppimistilojen terveellisyydessä ja viihtyisyydessä. Uusien koulurakennusten valmistuminen näkyy jo tuloksissa. Fyysisten tilojen osalta tulokset ovat parantuneet, vaikka aluekohtaista vaihtelua on edelleen. Tulosten mukaan oppimisympäristöt mahdollistavat monipuolisen toiminnan entistä paremmin. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään opetuksessa ja oppimisessa aiempaa enemmän. Sen tärkeys on myös noussut.
Tuloksia käsitellään kevään aikana kaikissa esi- ja perusopetuksen yksiköissä. Niiden pohjalta nostetaan yksikkökohtaisia kehittämiskohteita toiminnan parantamiseksi edelleen.
Tuloksista on tehty yhteenveto, jota käydään läpi kokouksessa.
Seuraava esi- ja perusopetuksen maakunnallinen arviointi on 2024.
Opetus- ja koulutuspalveluiden laatuvastaava, rehtori Jani Alatalo mukana kokouksessa asiantuntijana.
Tiedoksianto sähköposti Päiväkodin johtajat
Varhaiskasvatusjohtaja
Peruskoulujen rehtorit
Koulutusjohtaja
Tarkastuslautakunta
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |