Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 18.05.2022/Pykälä 45


 

 

Esi- ja perusopetuksen maakunnallinen arviointi

hyvoltk 18.05.2022 § 45  

589/12.02.00/2022  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Esittelijä hyvinvointijohtaja Hepo-oja, Pirjo

 

Päätösehdotus Hyvinvointilautakunta päättää merkitä tiedoksi Päijät-Hämeen maakunnalisen esi- ja perusopetuksen arvioinnin tulokset Heinolan kaupungin osalta ja lähettää ne tiedoksi tarkastuslautakunnalle.

 

Valmistelija koulutusjohtaja Pia Helander, puh. 050 556 5934,

 etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Päijät-Hämeen kunnalliset koulutuksenjärjestäjät ovat vuodesta 2008 lähtien toteuttaneet yhdessä esi- ja perusopetuksen ar­vioin­ti­ky­se­lyn huoltajille, oppilaille ja opetushenkilöstölle. Vuoden 2022 ky­se­ly toteutettiin helmikuussa.  Heinolassa kyselyyn vastasi 1219 esi- ja perusopetuksen oppilasta, 284 huoltajaa ja 123 ope­tus­hen­ki­lös­tön jäsentä.

 

 Kyselystä on saatu sekä kaupunki- että yksikkökohtaiset tulokset.

 

Kaupunkikohtaisissa tuloksissa ilmeni, että kaikki vastaajaryhmät pitävät vahvuuksina osaavaa henkilöstöä, joka tukee oppilaita. Oppilaiden yksilöllisen tuen tarpeen tärkeys on noussut. Henkilöstön vastauksissa ilmeni huoli siitä, että saavatko tukea tarvitsevat lapset ja oppilaat riittävästi tukea oikea-aikaisesti. Erityisesti perusopetuksen kyselyssä nousi esille tarve osallistaa oppilaita kiusaamisen vastaiseen työhön.

 

Tulosten perusteella yhteistyö ja viestintä huoltajien kanssa toimii hyvin ja tulos on parantunut. Esiopetuksessa lasten oman kokemuksen mukaan osallisuus toiminnan suunnittelussa on vahvistunut. Esiopetuksen toiminta ja kehittäminen perustuu yhä vahvemmin esiopetussuunnitelmaan.

 

Aikaisemmissa kyselyissä kehitystarvetta on ollut erityisesti oppimistilojen terveellisyydessä ja viihtyisyydessä. Uusien koulurakennusten valmistuminen näkyy jo tuloksissa. Fyysisten tilojen osalta tulokset ovat parantuneet, vaikka aluekohtaista vaihtelua on edelleen. Tulosten mukaan oppimisympäristöt mahdollistavat monipuolisen toiminnan entistä paremmin. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään opetuksessa ja oppimisessa aiempaa enemmän. Sen tärkeys on myös noussut.

 

 Tu­lok­sia käsitellään kevään aikana kaikissa esi- ja perusopetuksen yk­si­köis­sä. Niiden pohjalta nostetaan yksikkökohtaisia ke­hit­­mis­koh­tei­ta toiminnan parantamiseksi edelleen.

 

 Tuloksista on tehty yhteenveto, jota käydään läpi kokouksessa.

 

 Seuraava esi- ja perusopetuksen maakunnallinen arviointi on 2024.

 

  Opetus- ja koulutuspalveluiden laatuvastaava, rehtori Jani Alatalo mu­ka­na kokouksessa asiantuntijana.

 

Tiedoksianto sähköposti          Päiväkodin johtajat

           Varhaiskasvatusjohtaja

                              Peruskoulujen rehtorit

                              Koulutusjohtaja

                              Tarkastuslautakunta