Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

kaupunginhallitus
Pöytäkirja 14.10.2024/Pykälä 217



 

 

Lausunto Hollolan työllisyyslautakunnan vuoden 2025 talousarviosta ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmasta

khall 14.10.2024 § 217  

327/00.04.01/2024  

 

 

 

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

Jäsenet Lehtimäki ja Ruuth ilmoittivat esteellisyydestään asian käsittelyn osalta hallintolain 28.1 § 5 kohdan perusteella eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn. Puheenjohtajana tämän asian kohdalla toimi varapuheenjohtaja Wafin.

 

Esittelijä vs. kaupunginjohtaja Hanna Hurmola-Remmi

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa alla olevan lausunnon Hollolan työllisyyslautakunnan vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmasta ja vuoden 2025 talousarviosta.

 

Toimivalta Heinolan kaupungin hallintosääntö 5 luku 22 § 

 

Valmistelija hallinto- ja kehitysjohtaja Hanna Hurmola-Remmi
p. 044 780 1428 ja talouspalvelupäällikkö Piia Paasiranta, p. 044 797 5743, etunimi.sukunimi@heinola.fi

 

Valmistelu Hollolan kunnan työllisyyslautakunta pyytää työllisyysalueen kunnilta lausuntoa vuosien 2025-2028 toiminta- ja taloussuunnitelmasta ja vuoden 2025 talousarviosta.

 

 Heinolan kaupunginhallitus lausuu talousarvio- ja suunnitelmaesityksestä seuraavaa:

 

 Työllisyysalueen toimintaan perustetusta Hollolan kunnan taseyksikön yleisistä viranomaistyöhön liittyvistä kuluista nettokustannukset on sovittu jaettavan kunnille seuraavasti:

         Kustannuksista 75 prosenttia jaetaan kunnittain työttömien ja palvelujen piirissä olevien suhteessa (laaja työttömyys).

         Kustannuksista 20 prosenttia jaetaan kuntien 18-64-vuotiaiden asukasmäärän suhteessa.

         Kustannuksista 5 prosenttia jaetaan kunnittain vieraskielisten lukumäärän suhteessa.
 

 Laajan työttömyyden kohdalla lukuna käytetään 12 kuukauden keskiarvoa (1.1.-31.12.). Kahden viimeisen jakotavan kohdalla lukuina käytetään kyseisten määritelmien (18-64-vuotiaat, vieraskieliset) tilastokeskuksen viimeisintä arviota (31.12.).

 

 Lisäksi aiheuttamisperiaatteella jaetaan kaikki sellaiset kustannukset, jotka ovat kohdistettavissa suoraan asiakkaaseen ja yksikköhinta tai -kustannus määrittyy suoraan kuten palkkatuki, starttiraha ja ostopalvelut (työvoimakoulutukset ml. kotokoulutukset sekä valmennuspalvelut).

 

Työllisyysalueen talousarvioesityksessä on esitetty maksuosuudet kunnittain, mutta ei varsinaisia jakoperusteita eli millaisia kuntakohtaisia jako-osuusarvioita on käytetty kuntakohtaisen arvion laskennassa. Käytetyt laskentaperusteet tulisi esittää talousarviossa ja toimittaa kuntiin, jotta niiden toteutumista voidaan myös seurata.

 

 Työllisyysalueen talousarviossa on esitetty toiminnalliset tavoitteet. Tavoitteina on asetettu seuraavaa:

 ”Työllisyysalue antaa lausunnon asiakkaan työttömyysturvasta ja tarjoaa lakisääteiset työllisyyspalvelut alueensa työnhakijoille alkaen 1.1.2025. Tavoitteen mittarina työvoimapalvelujen tuottaminen lain asettamissa rajoissa ja määräajoissa.”

 Lautakuntaan nähden tavoitteena on asetettu:
“Talousarvion mukainen toiminta. Tavoitteen mittarina 8,3 milj. euron budjetti.”

 

 Työllisyysalueelle asetetuista toiminnallisista tavoitteista puuttuu täten kokonaan toiminnan vaikuttavuusnäkökulma. Vaikuttavuutta kuvaavia tavoitteita voisi olla esimerkiksi se, kuinka nopeasti työllisyyspalvelujen asiakkuus katkaisee työttömyyden.

 

 Työllisyysalueen talousarvioesityksessä on 2 %:n vuosittainen menokasvu vuosilla 2025-2028. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan työikäisten määrä supistuu, työllisyysaste nousee ja työttömyysaste laskee tulevina vuosina. Työllisyydenhoidon menojen tulisi täten korreloida tätä kehitystä.

 

Tiedoksianto virallinen ote Hollolan kunta

 sähköposti  elinvoimalautakunta, elinvoimajohtaja