Dynasty tietopalvelu Haku RSS Heinolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

lupa- ja valvontalautakunta
Pöytäkirja 12.06.2024/Pykälä 40



 

 

Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto koskien saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmää Lahden seudun jätelautakunnan alueella

luvaltk 12.06.2024 § 40  

1059/14.05.01/2023  

 

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouksen kulku:
Käsittelyn alussa esittelijä Houhala ilmoitti olevansa asiassa palvelussuhdejäävi (Hallintolaki 28.1, 4) ja puheenjohtaja Saari intressijäävi (Hallintolaki 28.1,3). He poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Tässä asiassa puheenjohtajana toimi varapuheenjohtaja Aalto.
Asian käsittelyn aikana kaupunginhallituksen edustaja Rajajärvi poistui kokouksesta klo 19.09 ja jäsen Simpanen klo 19.31.

 

Esittelijä vastaava ympäristönsuojelutarkastaja Laitinen, Tarja

 

Päätösehdotus Heinolan kaupungin lupa- ja valvontalautakunta antaa Lahden seudun jätehuoltoviranomaiselle lausuntonaan saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmän muutoksista seuraavaa:

Edellytys 1: Alueella on tarjolla yksityisiä jätteenkuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.

- Alueella toimii kuljetusyrityksiä, jotka tarjoavat markkinaehtoisia jätteenkuljetuspalveluja. Lietekuljetusten hinnoittelun yhdenvertaisesta toteutumisesta ei ole varmuutta. Kuljetusjärjestelmätarkastelun perusteella hinnoittelu vaihtelee.

Edellytys 2: Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.

- Nykyinen kuljetusjärjestelmä ei edistä jätehuollon toimivuutta kunnassa, koska tällä hetkellä lietekuljetukset muodostavat muusta jätehuollosta irrallisen osan. Näin ollen jätehuollon toimivuuden kokonaisvaltainen tarkastelu ei ole mahdollista, johon vaikuttaa puutteellinen tieto kuljetuksista ja raportointivelvoitteiden laiminlyöminen kuljetusyrittäjien keskuudessa. Samasta syystä jätehuollon alueellinen kehittäminen on haasteellista. Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus luo myös riskin ympäristön pilaantumiselle. Puutteelliset kuljetustiedot ja epäselvyys siitä, päätyykö kiinteistöiltä tyhjennetty saostus- tai umpisäiliöliete asianmukaiseen käsittelyyn, luo epäilyksen luvattomasti ympäristöön levitetystä jätelietteestä. Kuljetusjärjestelmätarkastelussa esitetyt luvut puhdistamoille toimitetusta lietteestä suhteessa syntyvään lietteen määrään vahvistaa tämän olevan hyvin todennäköistä joissain tapauksissa. Ympäristönsuojeluviranomaisella on tietoa lietteen päätymisestä ympäristöön Päijät-Hämeen alueella. Lietteen käytöstä lannoitetarkoituksessa ei ole varmuutta siitä, että naapurikiinteistöltä kerätty liete käsitellään asianmukaisesti ennen pelloille levittämistä.

Edellytys 3: Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.

- Kotitalouksille kunnan järjestämä jätteenkuljetus on vaivattomampi. Asukkaat voivat tilata jätteenkuljetuksen toimijalta, joka on hyväksytty jätehuoltorekisteriin ja todettu vastuulliseksi kuljetusyritykseksi. Tätä kautta myös hinnoittelu on syrjimätöntä ja tasapuolista kaikille asukkaille. Kunnan järjestämässä mallissa voidaan myös varmistua siitä, että lietettä ei päädy ympäristöön. Huoltopalveluiden tarjoaminen on kaikille yrityksille mahdollista myös kunnan järjestämässä kuljetuksessa. Kunnan järjestämässä lietteenkuljetuksessa tyhjennykset tulevat säännöllisemmiksi ja tyhjennyksien määrä lisääntyy alueella, mikä puolestaan takaa kilpailutuksen voittaneille kuljetusyrityksille työtä pitkällä aikavälillä. Lietteenkuljetusten seurantaa ja valvontaa pystytään toteuttamaan tehokkaasti muutoksen myötä. Tällä hetkellä viranomaisen resurssit eivät riitä epäkohtiin puuttumiseen rekisterin ylläpitämisen lisäksi. Tietojen puutteellisuuden vuoksi lietteisiin kohdistuvaa valvontaa on tällä hetkellä mahdotonta toteuttaa.

Selvitysten perusteella hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen ei ole tapahtunut sellaisia muutoksia, joiden takia kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus olisi nykyään lainmukainen.

Jätelain 37 §:n 1 momentin mukaiset ehdot kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle eivät täyty.

 

Toimivalta Heinolan kaupungin hallintosääntö 23.3 § 

 

Valmistelija vs. ympäristönsuojelutarkastaja, Kristiina Myller, puh. 050 565 1397,

 etunimi.sukunimi@heinola.fi (valmisteluun ovat osallistuneet myös muut ympäristönsuojelun viranhaltijat)

 

Valmistelu Lahden seudun jätehuoltoviranomainen pyytää kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta lausunnot kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen edellytyksien toteutumisesta. Saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetus tulee järjestää ensisijaisesti kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena. Jos jätelain 37 § 1 momentin ehdot täyttyvät, jätteenkuljetus voidaan järjestää kiinteistön haltijan kilpailuttamana. Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaa jätelain 37 §:n edellytysten täyttymiseen.

 

Lahden seudun jätelautakunnan alueella ei ole lainvoimaista päätöstä jätteenkuljetuksesta. Päätös olisi jätelain mukaan tullut tehdä 1.5.2013 mennessä. Jätelautakunta päätti päätösesityksistä poiketen 16.5.2018 siirtyä kiinteistönhaltijan järjestämään jätteenkuljetukseen. Hallinto-oikeus palautti asian uudelleen käsiteltäväksi 27.9.2019, koska edellytykset kiinteistöhaltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle eivät täyttyneet. 

 

Kuljetusjärjestelmätarkastelun perusteella hallinto-oikeuden perustelut ovat edelleen voimassa ja sellaisia muutoksia ei ole tapahtunut, jonka vuoksi kiinteistöhaltijan järjestämä jätteenkuljetus olisi lainmukainen.

 

Tiedoksianto virallinen ote Lahden seudun jätehuoltoviranomainen