RSS-linkki
Kokousasiat:https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://kokoukset.heinola.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 21.11.2023/Pykälä 87
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tuen käsikirjat
hyvoltk 21.11.2023 § 87
1165/12.07.00.00/2023
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Esittelijä hyvinvointijohtaja Hepo-oja, Pirjo
Toimivalta Hallintosääntö 23 §
Valmistelija varhaiskasvatusjohtaja Päivi Salminen, puh. 050 593 9649,
koulutusjohtaja Pia Helander, puh. 050 556 5934,
etunimi.sukunimi@heinola.fi
Valmistelu Varhaiskasvatuslain uudistamisen (16.12.2021/1183) myötä lakiin lisättiin 3a luku, joka koskee lapsen oikeutta varhaiskasvatuksessa annettavaan tukeen. Lain mukaiset tuen tasot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Lapselle annettava tuki voi sisältää pedagogisia, rakenteellisia ja/tai hoidollisia toimenpiteitä. Varhaiskasvatuslain luku 3a tuli voimaan 1.8.2022.
Varhaiskasvatuksen tuen käsikirja on laadittu henkilöstön työn tueksi sekä toimintatapojen yhtenäistämiseksi ja selkeyttämiseksi. Tuen käsikirja toimii tuen järjestämistä koskevia käytänteitä ohjaavana asiakirjana sekä tukee päätöksentekoprosessia.
Heinolan varhaiskasvatuksen tuen käsikirjaa on työstetty osana Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin ja oppimis- ja ohjauskeskus Valterin "Tukea tuen järjestäjille" koulutusta. Työryhmässä ovat olleet mukana varhaiskasvatuksen erityisopetuksen asiantuntija Tuisku Laukka, päiväkodin johtaja Mariia Makkonen sekä varhaiskasvatuksn erityisopettajat Riitta Hellsten, Hanna Salonen ja Johanna Tuhkanen. Käsikirjan luonnos on ollut myös päiväkodin johtajilla sekä varhaiskasvatusjohtajalla kommentoitavana.
Perusopetuksen tuen käsikirja on laadittu selkiyttämään opetuksenjärjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman käyttöä kouluissa.
Opetuksenjärjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma on lakisääteinen opiskeluhuoltoa säätelevä asiakirja ja niin ollen koulun toimintaa sitova. Hyvinvointilautakunta on hyväksynyt suunnitelman kokouksessaan 26.9.2023 § 66.
Tuen käsikirja on on laadittu käytännön työkaluksi oppilaan oppimisen ja kasvun tuen prosesseissa. Oppimisen tuen käsikirjaan on nostettu viisi yleisimmin koulutyössä käytettyä ja kysymyksiä herättävää prosessia: 1. Lapsen ja nuoren hyvä koulupäivä, 2. Tuen portaat 3. Sitouttavan kouluyhteisötyön malli 4. Huolinuoli 5. Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin järjestämisprosessi.
Oppimisen tuen käsikirjaa on ollut laatimassa opetus- ja koulutuspalvelujen erityisen tuen koordinointiryhmä, laaja-alaisten erityisopettajien yhteistyöfoorumi ja opiskeluhuollon henkilökunta koulujen henkilökuntaa kuunnellen.
Varhaiskasvatuslain tuen uudistuksen toimeenpanon edistämiseen tähtäävän hankkeen projektiasiantuntija Tuisku Laukka on kokouksessa paikalla asian käsittelyn aikana. Perusopetuksen oppimisen tuen käsikirjaa on kokouksessa esittelemässä yhteisöllisen opiskeluhuollon asiantuntija Minna Repo.
Esityslistan liitteenä on Heinolan varhaiskasvatuksen tuen käsikirja "Pienet tuetut askeleet Heinolassa".
Perusopetuksen tuen käsikirja on koostettu sähköiseen Silta-ympäristöön. Kokouksen esityslistan liitteenä on sähköisestä ympäristöstä tallennetut asiakirjat.
Tiedoksianto sähköposti Päiväkodin johtajat
rehtorit
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |